מגזין

      הרב ברוך שלום הלוי אשלג-הרב"ש

      בשנת 1907, בוורשה שבפולין, נולד הרב ברוך שלום הלוי אשלג. מי שעל שמו תקרא עמותת בני ברוך או בשמה האחר ארגון קבלה לעם. הוא גדל על ברכיו של אביו, בעל הסולם, המקובל הגדול של המאה העשרים שחיבר את פירוש הסולם על ספר הזוהר. בשנת 1921 עולה משפחת אשלג ארצה וקובעת את מקומה בירושלים. שמו של בעל הסולם אבי המשפחה, מתפרסם כעילוי בתורה.

      הוא התמנה לרבה של שכונת גבעת שאול בירושלים, ותלמידים מתחילים לפקוד את ביתו ולהשתתף בשיעורי הקבלה שהוא מעביר כמנהג המקובלים, באישון ליל, כשכל יתר העולם ישן. הילד ברוך חולם מגיל צעיר להשתתף בשיעורים של אביו, ללמוד ממנו את חכמת הנסתר ולגלות את סוד החיים. אך בעל הסולם קובע שכל אחד מתלמידיו חייב להיות נשוי, להקים משפחה ולעבוד לפרנסתו, לחיות כתא בריא בחברה. ברוך הצעיר גדל וממתין לרגע שבו זה יתאפשר, ובהיותו בחור צעיר הוא נישא ועובר לגור בירושלים העתיקה עם משפחתה של רעייתו הצעירה. למחרת החתונה הוא מגיע אל ביתו של אביו ומשתתף בשיעור הקבלה הראשון בחייו. ההתרגשות, השמחה וההודיה עצומות.

      בירושלים של אותם ימים כנופיות וחיות טרף מסתובבות בלילות בדרכים, אין יוצא ואין בא, כל אחד ספון בביתו. אך ברוך שלום הלוי אשלג הצעיר חייב להגיע אל בית אביו המרוחק, הוא אינו מסוגל להחמיץ שיעור. נפשו משתוקקת לטעום ולהרגיש עוד ועוד מן הפלא המדהים הזה, שמגלה לו מהו שורש החיים, כיצד נוצרו ומה מטרתם. לאן הולכת ומתקדמת האנושות כולה שאנו חלקים קטנים מתוכה, שזורים זה בזה כגוף אחד ממש, שמתוך הקשיים הנוראים מתקדם אל מצב מופלא. ברוך שלום הלוי הצעיר אינו מפסיד אף שיעור, גומע בשקיקה כל מילה.

      לבקשת אביו, הוא לומד ומקבל הסמכה כפולה לרבנות, משני הרבנים הגדולים של אותם ימים: הרב קוק והרב זוננפעלד. מידי יום הוא משכים קום עוד לפני עלות השחר, משתתף בשיעורי אביו, ולאחר מכן ממשיך אל יום עבודה מפרך ומאומץ. הוא עובד כתפסן ברזל, בסלילת כבישים, בבניין, בכל מה שניתן למצוא בארץ ישראל הצעירה על מנת לפרנס את משפחתו ובליבו בוערת אש האהבה, משתוקקת לגלות עוד ועוד את הבורא, מקור החיים. ככה זה אצל מקובלים, כמו היום במקומות קבלה אמיתיים – אנשים עובדים לפרנסתם במקביל ללימודים. 

      Hi, I’m רביד